Temat 6 Dbamy o naszą planetę część IV

Temat 6 Dbamy o naszą planetę

  1. Wdech – wydech” Ćwiczenia oddechowe kształtujące umiejętność ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia i wspomagające proces wydłużania fazy wydechowej.Pobawmy się wspólnie z rodzicem.Przygotujmy zabawki, wiatraczek (jeśli mamy), paski bibuły, piórka.

    Na początek wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami – kilkukrotne powtórzenie, a teraz wykorzystajmy to co przygotowaliśmy:

    Leżymy na plecach – kładziemy sobie na klatce piersiowej (książeczki, pluszaki, klocki itp.). Następnie wdychając powietrze, obserwujemy, jak dana rzecz unosi się, a następnie, przy wydechu, opada. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.

    Dmuchanie na wiatraczek – rodzic trzyma w ręku wiatraczek, a dziecko podchodzi i próbuje za pomocą dmuchnięcia wprawić wiatraczek w ruch. 

    Dmuchanie na paski bibuły – dziecko otrzymuje krótki pasek bibuły, zadaniem jest dmuchanie na niego tak, by jak najdłużej utrzymał się poziomo w powietrzu.

    Próba utrzymania piórka jak najdłużej w powietrzu – dziecko dostaje piórko i stara się za pomocą dmuchania utrzymać je w powietrzu.

  2. Opowiadanie „Chory domek”W pewnym mieście stał sobie mały, zielony domek z czerwonym kominem. Pewnego dnia stało się coś dziwnego… Mieszkańcy domku rozpalili w dużym węglowym piecu rzeczy, które wpadły im w ręce, a były to śmieci, gumowe stare zabawki…Z komina zaczął unosić się czarny, duszący dym, który natychmiast rozprzestrzenił się wokół domu i okolicy. I tak było codziennie aż do momentu, kiedy duży piec zachorował. Zaczął się dusić i kaszleć, a piękny, czerwony komin nie mógł oddychać… Wezwano doktora, który sprawdził i bardzo dokładnie przebadał piec. Ogromnie się zmartwił, gdy zobaczył, czym mieszkańcy zielonego domku w nim palili. Wystawił receptę na natychmiastowe wyczyszczenie pieca i zakaz spalania śmieci, a w kominie założenie filtra.

    Po jakimś czasie piec był całkowicie zdrowy, a w okolicy z daleka było widać piękny, zielony domek z czerwonym kominem, nad którym świeciło słońce i nad którym unosił się biały dym.

    Pytania do tekstu:

    Rodzic czyta dziecku opowiadanie , następnie rozpoczyna rozmowę na temat opowiadania. Pytania pomocnicze:

    • co spowodowało, że pojawiło się zanieczyszczenie powietrza?

    • jakiej rady udzielił doktor mieszkańcom zielonego domku?

  3. Mniej czy więcej?”– zabawa matematyczna.Wprowadzenie znaków większości i mniejszości .R. zaprasza dzieci do wysłuchaniopowieści, ilustruje ją przedmiotami: W pewnej sali stały dwa kosze na śmieci (R. rozkłada dwie obręcze zrobione np. ze sznurków, szalików lub tasiemek). W jednym z nich leżały trzy butelki (R. wkłada 3 puste butelki do jednej obręczy), w drugim pięć butelek (R. wkłada 5 pustych butelek do drugiej obręczy). W którym koszu było więcej butelek? Dzieci wskazują prawidłową odpowiedź, a R. kontynuuje opowieść:Wielka szufla śmieciarki otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest WIĘCEJ śmieci.Jak myślicie, w którą stronę się otworzy? R. układa znak > z dwóch pasków papieru. R. opowiada kilka takich krótkich opowieści, by utrwalić z dziećmi schemat zadania. Może poprosić dzieci o pomoc w wymyślaniu historii .Kolejnym krokiem jest ilustrowanie zadania cyframi zamiast przedmiotów. Za każdym razem układamy z pasków znak < lub>.
  4. ,,SEGREGOBOT” Wszyscy kochają roboty, może więc zrobimy SegregoBota? Można wykorzystać w tym celu zużyte opakowania albo produkty pochodzące z recyklingu. No to co? Do roboty!Do tej zabawy potrzebne będą:
  • pudełka różnej wielkości i kształtu (np. po herbatach, lekach, ale mogą być też duże kartony, np. po butach), rolki po papierze toaletowym również dobrze się sprawdzą
  • klej, taśmy dwustronnej, nożyczki
  • papiery kolorowe, bibuły, folia aluminiowa, plastelina, naklejki, plastikowe sztućce itd.
  • Kredki, mazaki lub farby plakatowe

Krok 1: Zastanów się, jak robot ma wyglądać. Kiedy już przyjdzie Ci do głowy pomysł, będziesz potrzebować materiałów. Pudełka po płatkach śniadaniowych lub butach świetnie nadają się na głowę i tułów robota. Plastikowe butelki to doskonałe ramiona, a z kubeczków po jogurtach lub rolkach po papierze toaletowym można zrobić zgrabne stopy. Możesz też znaleźć produkty pochodzące z recyklingu: papier, karton, plastik.

Krok 2: Gdzie robot ma mieć ręce? Zaznacz to na pudełku ołówkiem. Zrób w tym miejscu dziurkę i wytnij otwór o średnicy szyjki butelki (to zadanie dla dorosłego!). Wetknij w otwór butelki, żeby sterczały niczym ręce. Przyklej kubeczki po jogurtach do spodu pudełka jako stopy.

Krok 3: Udekoruj swojego SegregoBota kolorowymi farbami, mazakami lub kredkami. Nadaj mu fajne imię i poproś, żeby przypominał wszystkim domownikom o segregowaniu śmieci. Wkrótce będziecie ekspertami w recyklingu!

Link do gier online

  1. – Segregcja śmieci z Kubusiemhttps://kubus.pl/gry-i-zabawy/smieciobranie/– Stworzenie eko pojazdu

    https://kubus.pl/gry-i-zabawy/eko-bohater/

    – Zrób soczek dla rodziców

    https://kubus.pl/gry-i-zabawy/sokomat/