Temat 10 Wrażenia i emocje
- Ćwiczenia mimiczne.Dziecko wraz z rodzicem pokazują:
jak wystraszyłyby się, gdyby zabłądziły w lesie,
jak smuciłyby się, gdyby zgubiły ulubioną zabawkę,
jak cieszyłyby się, że idą do teatru lalek.
Ćwiczenia artykulacyjne.
- ćwiczenia szczęki
„Zabawa w rybę”- szerokie otwieranie i zamykanie ust
- ćwiczenia języka
„Szminka”- przesuwanie wysuniętym językiem wokół otwartych ust od strony wewnętrznej,
- oblizywanie warg
„Mówiąca ryba wirtualna” powtarzanie zestawu sylab od szeptu do krzyku; wolno i bardzo szybko:
da- de- di- do- da
ta- te- ti- to- tu
ra- re- ri- ro- ru
la- le- li- lo- lu
dza- dze- dzi- dzo- dzu
- ćwiczenia warg
„Parskanie”- wypuszczanie powietrza przy zamkniętych ustach
„Dmucham na …”- dmuchanie na wyobrażane rzeczy: świecę, piórko, samochód, czołg, bałwana
- Zabawa mimiczna z lusterkami „Jestem wesoły – jestem smutny”, a następnie pokazywanie określonego wyrazu twarzy przy ponownym słuchaniu wiersza.
- Bajka na dobry Początek… „Kto się czubi ten się lubi”..
-
,,Historia Jasia ’’– Rodzic z dzieckiem przygotowują wesołe i smutne buźki, po czym mówi: Przeczytam wam teraz krótkie opowiadanie. Dziecko w momencie, kiedy będzie zadawane pytanie, podnosili do góry buzie wyrażające smutek lub radość, czyli uczucia, które przeżywają bohaterowie opowiadania:
-
„Jasio przyszedł do przedszkola z mamą. Wszedł powolutku do sali, mama była przy nim przez cały czas. Postanowił, że jeszcze raz pocałuje mamusię na do widzenia. Przytulił się mocno i wtedy… zrobiło mu się przykro. Zapragnął, żeby mama nie szła do pracy. Chciał, by została z nim w przedszkolu”.
Pytanie :
Jak się czuł Jasio? Podnieście do góry buźkę, która waszym zdaniem wyraża jego uczucia. „
-
Po krótkiej chwili Jasio pobiegł do bawiących się w kąciku sali kolegów, którzy budowali duży zamek z klocków. Chłopczyk zaczął bawić się z nimi. Wspólnie zbudowali bardzo wysoką wieżę zamkową. Nagle podszedł jeden z kolegów i zburzył chłopcom ich budowlę”.
Pytanie:
Jak myślicie, dzieci, jak się czuł Jasio w momencie, kiedy budował wieżę z klocków? A jak się czuł, kiedy ta wieża została zepsuta?
-
„Gdy Jasio się zmęczył zabawą, usiadł przy stoliku. Siedział przy nim sam. I wtedy przypomniał sobie mamę. Pomyślał, że bardzo chciałby być teraz przy niej”.
Pytanie:
Która z buziek będzie najbardziej pasowała do emocji, jakie odczuwał Jasio?
-
„Około godziny 11.00 pani powiedziała do dzieci: dobierzcie się w pary i ustawcie przy drzwiach, idziemy do szatni, by się ubrać, bowiem wychodzimy na nasz przedszkolny plac zabaw. Dzieci na placu zabaw biegały radośnie, wspinały się na drabinki i robiły babki z piasku. »Lubię wyjścia na plac zabaw« – pomyślał Jasio”.
Pytanie:
A teraz zastanówcie się, dzieci, jak się czuł Jasio? Podnieście do góry buźkę, która waszym zdaniem pasuje do jego nastroju.
-
Zgadywanka – jaka to emocja?
(mogą być trudne od odgadniecie, ale nie bujmy się używać trudnych i ważnych słów)
Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci-
Rączki wymachują, ciało w górę leci,
Oczy jak iskierki się zapalają,
Wszystkie ząbki usta odkrywają. –radość
Usta jak podkówka odwrócona,
Często łezka w oku zakręcona.
Wygląd twarzy tej dziewczyny
Jakby najadła się cytryny. – smutek
Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Trzęsie nami śmiało
I paraliżuje całe ciało. – strach
Gdy się w nasze serce wkrada,
To naszymi myślami włada,
Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Tupie nóżką i rączką grozi wkoło. –złość
Wszystkich was zapytuję
Jaką emocję buźka ta wskazuje-
Usta długie „o” wypowiadają,
A oczka się zazwyczaj zaokrąglają. –zdziwienie/zachwyt
Często na naszej twarzy się maluje,
Gdy czegoś ciekawszego oczekuje,
Rączka usta szeroko otwarte przykrywa,
Kto mi powie, jak się to uczucie nazywa? – znudzenie
Zgadniecie jakie to uczucie bez trudności –
Uśmiech od uch do ucha na buzi gości,
Marzenie oczy nam skraca,
Spokój na twarzy powraca. –zadowolenie
Nie jest wcale łatwe to zadanie,
To jest właśnie moje zdanie –
Ręką pogłowie stukanie,
Oczy jakby zadawały pytanie. –zamyślenie
-
Bajeczki o emocjach :
-
http://www.nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=75 – bajka „O wesołym i smutnym żółwiu”
-
https://czasdzieci.pl/czytanki/id,911595-strach_ma_wielkie.html – bajka terapeutyczna „Strach ma wielkie oczy”
- Bank słówek
słowo |
wymowa |
tłumaczenie |
happy | hapi | szczęśliwy |
High voice | Haj wois | Wysoki głos |
Nice job! | Najs dżob! | Dobra robota! |
Low voice | Lou wois | Cichy głos |
Under water | Ander łoter | Pod wodą |
fast | fast | szybko |
faster | faster | szybciej |
Piosenka :
https://www.youtube.com/watch?v=ufbOHl1mmYk
Talking flashcards- Emotions-Uczucia po angielsku
https://www.youtube.com/watch?v=dNP5BzrBiOg
słowo |
wymowa |
tłumaczenie |
happy |
hapi |
szczęśliwy |
sad |
sad |
smutny |
angry |
engri |
zły |
sleepy |
Sli:pi |
śpiący |
hungry |
Hangri |
głodny |
thirsty |
fersti |
spragniony |
sick |
sik |
chory |
hot |
hot |
zgrzany |
cold |
kold |
Zimny, oziębły |
scared |
skerd |
przestraszony |