Temat 10 Wrażenia i emocje część III

Temat 10 Wrażenia i emocje część III

  1. Zabawa ruchowa „Zaufaj mi”

    Rodzic i dziecko stoją jedno za drugim, dziecko z przodu (odległość od siebie 1 metr). Dziecko odchyla się i pada do tyłu, a rodzic je łapie.

  2. ,,Dwa latawce. ’’ Opiekun czyta uważnie opowiadanie .

    Były sobie dwa latawce. Jeden wesoły i miły, a drugi złośliwy i nieprzyjemny. Ten pierwszy zawsze chciał się bawić, a drugi robił tylko psikusy. Pewnego dnia złośliwy latawiec tak szybko przeleciał obok małej wiewiórki, że straciła równowagę i spadła z gałęzi. Wesoły latawiec dowiedział się, co zrobił jego kolega. Oj, chociaż był miły, bardzo się zdenerwował. Przeleciał z dużą prędkością koło złośliwego latawca, złapał go za długi ogon i zaciągnął do małej wiewiórki. Jeszcze siedziała pod drzewem i płakała. Latawiec, który nigdy nie myślał, że może komuś zrobić krzywdę, teraz bardzo się zawstydził. Przeprosił wiewióreczkę i poprosił, żeby złapała go za ogon, a on doleci z nią do jej dziupli na drzewie. I tak zrobili. Od tej pory oba latawce bawiły się zgodnie. Oba były wesołe i miłe, a ten który wcześniej był złośliwy, teraz bardzo uważał, żeby jego zabawy nie sprawiły komuś przykrości.

Pytania :

  • Jakie na początku były latawce?
  • Jakie wydarzenie sprawiło, że złośliwy latawiec zrozumiał, że źle postępuje?
  • Kto mu pomógł to zrozumieć?
  • Dlaczego należy reagować, gdy komuś dzieje się krzywda?
  • W jaki sposób wy możecie reagować, gdy widzicie, że komuś dzieje się coś złego?
  1. Zabawa rozwijająca wyobraźnię Szczęście–nieszczęście. Opiekun zaczyna opowiadanie historii. Dziecko próbuje wymyślić jej nieszczęśliwe, a następna – szczęśliwe zakończenie.
  • Kasia wybrała się na zakupy do sklepu spożywczego…
  • Bartek jechał w parku na rowerze…
  • Janek wyszedł na spacer z psem…
  • Basia zobaczyła pod choinką prezent…
  1. Radzenie sobie z gniewem: Nazywanie złych emocji

    Potrzebujesz:
    – dużej, białej kartki papieru
    – nożyczek
    – mazaków

    Krok 1: Wytnijcie prostokąty z papieru. W czasie wycinania zapytaj dziecko o niezbyt miłe uczucia.

    Krok 2: Użyjcie wyobraźni, żeby wymyślić, jak każde z nazwanych uczuć powinno wyglądać, i narysujcie je na karteczkach. Układ brwi i ust pomoże wyrazić silne emocje. Odwrócony uśmiech staje się grymasem złości itd.

    Krok 3: Mama lub tata mogą pokazać Ci te karteczki, kiedy nagle zareagujesz na coś, co dzieje się w domu. Czy potraficie powiedzieć, która z postaci ma taką samą minę jak Wy? Jeżeli nie macie karteczek pod ręką, możecie po prostu porozmawiać o tych uczuciach. Mama lub tata mogą powiedzieć Ci, co odczuwają inne osoby.

    Krok 4: Kiedy uczucie zostało już nazwane, a dziecko identyfikuje się z postacią, mama lub tata mogą powiedzieć Ci, że rozumieją, jak się czujesz. Możesz następnie spróbować poradzić sobie z tymi uczuciami samodzielnie, być może robiąc głęboki wdech, aby trochę się uspokoić. W jaki sposób teraz się czujesz?

  2. Piosenka ,,Jeśli Jesteś Dziś Szczęśliwy”

    https://www.youtube.com/watch?v=az7AZ2La6g4