Temat 11 Święto Mamy i Taty część IV

TEMAT: Święto Mamy i Taty. Część IV

1. Rozmowa na temat rodziców na podstawie ilustracji.

Obejrzyjcie ilustracje z poniższego linku (należy wejść w grafiki google’a) i odpowiedzcie na pytania:

  1. Kogo widzicie na ilustracji/ zdjęciu?
  2. Co robią rodzice z dziećmi z ilustracji?
  3. Jak mają na imię wasi rodzice?
  4. Jak wy spędzacie wolny czas ze swoimi rodzicami?
  5. Co lubicie robić z rodzicami w wolnym czasie?

https://www.google.com/search?q=sp%C4%99dzanie+czasu+z+rodzina&tbm=isch&ved=2ahUKEwjZzrzsrM_pAhWUkaQKHdWsAfMQ2-cCegQIABAA&oq=rodzina+sp%C4%99dzan&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgYIABAIEB46AggpOgIIADoFCAAQgwFQuExYq3Jg135oA3AAeACAAb8CiAHDFpIBCDAuMTIuMy4xmAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=AOfLXtnOHZSjkgXV2YaYDw&bih=657&biw=1366

2. Zagadki sensoryczne.

(przygotujcie sobie niżej wymienione rekwizyty i pobawcie się z dzieckiem)

 

Dziecko dotyka różnych przedmiotów i stara się po dotyku odgadnąć co to jest. Następnie określa, w jakim zawodzie potrzebna jest ta rzecz i odkłada na miejsce.

– grzebień – zawód….. fryzjer

– kwiat – zawód….kwiaciarka

– wałek do ciasta –zawód…. piekarz, ciastkarz

– książka – zawód….nauczycielka

– klucz francuski – zawód….mechanik

– okulary – zawód….optyk

– słuchawki – zawód….lekarz

– strzykawka – zawód…pielęgniarka

 

3. Opowiadanie „Jeż” Katarzyny Kotowskiej (fragment książki o adopcji)

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.

– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…)

Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili.

Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.

Wreszcie Mężczyzna powiedział:

– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!

Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…)

I wtedy przyprowadzono Chłopczyka.

Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…)

Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:

– A u kogo ja byłem w brzuchu?

– Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.

– Czy płakałaś, jak mnie nie było?

– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.

Tego dnia znikło wiele kolców. (…)

Po przeczytaniu tekstu porozmawiajcie z dzieckiem:

O czym była ta historia?

Dlaczego ogród poszarzał?

Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna?

Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu?

Co oznacza adopcja?

Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny?

Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka?

4. „Rodzice i dzieci” – rozwiązywanie zagadek Joanny Wasilewskiej.


Ona cię karmi, ubiera,
Na długi spacer zabiera.
Gdy obejmiesz ją za szyję,
Czujesz, jak jej serce bije. (mama)

Uczy cię jeździć na rowerze,
Na lody czasem zabierze.
Gdy mama jest trochę zajęta,
To on o wszystkim pamięta. (tata)

To one są w domu najważniejsze.
To im rodzice kupują zabawki, cukierki,

To im czytają wiersze.
Z nimi w domu jest wesoło,
A mama i tata mają zajęć sporo. (dzieci)

 

5. Kwiatowe rytmy dla mamy- karta pracy.

Wytnij kwiaty po przerywanych liniach i dokończ kwiatowe rytmy.

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/Rytmy.pdf