Temat 12 Dzień dziecka część V

Temat Dzień dziecka część V

  1. Ćwiczenia słuchowe:Kończenie rymowanek.

    -ma zmarznięty z zimna nosek

    Ten malutki ……(Eskimosek)

    -nie jadł śliwek ni malinek

    Ten mały, czarny…(Murzynek)

    – czy widzicie tego skośnookiego chłopczyka?

    Ma żółta cerę. To syn pana…(Chińczyka)

    -ta dziewczynka to Olka

    Ona tak jak i wy..(Polka).

  2. Dzielenie wyrazów na głoski.

    Np. ryby, dom, waga, droga, rower, lampa, sanki.

  3. Zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości – Taki sam i inny.Dzieci słuchają poleceń rodzica:

    -Wstań i dotknij, coś lub kogoś, kto ma coś niebieskiego,

    -dotknij coś, lub kogoś, kto jest taki jak Ty (chłopiec lub dziewczynka),

    -dotknij coś , lub kogoś, kto ma czarny kolor oczu jak Ty itd..

  4. Proszę o przeczytanie dziecku wiersza Marii Terlikowskiej „Kolorowe koła”Spójrzcie uważnie dookoła,

    wszędzie są kule i koła.

    Kół co niemiara, kul co niemiara.

    Jest koło! Tarcza zegara.

    Wesoło koła turkocą

    pod starodawną karocą.

    Na drogach świecą się jasno,

    błysną i gasną, błysną i gasną.

    A tutaj koło przy kole:

    wagon, semafor – to kolej.

    A kiedy kół jest tak dużo,

    po prostu pachnie podróżą.

    Kulę każdy nadmucha –

    od babci do malucha.

    Zrobimy z mydła pianę

    i będą bańki mydlane.

    Ojej, przepraszam, pomyłka

    to już nie bańka – to piłka.

    Tu mamy kulę armatnią,

    niemodną wprawdzie ostatnio.

    Sypią się kle, kuleczki,

    wiśnie, a może porzeczki.

    Nitka, na nitce kulki.

    Czyje korale? – Urszulki.

    Balon

    to kula z gondolą.

    Lećmy!

    Państwo pozwolą.

    W balonie było przyjemnie,

    lecz pora wracać na Ziemię.

    Noc właśnie Ziemię otula.

    A Ziemia – to co?

    Też kula (…)

    Proszę wspólnie z dziećmi wyjaśnić słowa: gondola, semafor, staroświecka.

    Proszę, aby dziecko odpowiedziało na pytania:

    – Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?

    – jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?

  5. .Poznaj siebie: Kim jestem?- Get to know yourself: Who am I?Ludzie na świecie mają różne kształty, rozmiary i kolory. Ta zabawna gra pomaga dzieciom zaakceptować siebie takimi, jakie są oraz docenić różnice pomiędzy ludźmi – to kluczowa wiedza dla ich przyszłych relacji z innymi. W tym ćwiczeniu będziesz pomagać swoim maluchom stworzyć własne wizerunki i rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi osobami za pomocą geometrycznych kształtów.

    Do tego zadania potrzebujesz tylko:
    – kolorowego kartonu
    – nożyczek
    – markerów
    – a przede wszystkim wyobraźni!

    Krok 1: Z różnokolorowego kartonu wytnijcie wiele kształtów: kółek, trójkątów, prostokątów i kwadratów różnej wielkości (to zadanie dla dorosłego!). To będą części ciała: kółka mogą posłużyć za głowę i brzuch, a prostokąty jako ręce i nogi. Trójkąty świetnie nadają się na sukienki i kapelusze.

    Krok 2: Uzupełnij głowę, dorysowując oczy, nos i usta. Albo wykorzystaj inne figury: małe kółka mogą być oczami i ustami, a małe półkole – uśmiechem (lub smutną miną, jeśli będzie odwrócone). Nazwij każdy z kształtów (np. kwadrat lub trójkąt), zanim go użyjesz.

    Krok 3: Zacznij układać z kształtów postać. Nadaj jej imię, np. Kapek. Opisz go. Jest mały czy duży, radosny czy smutny? Czy Kapek wygląda jak Ty czy jak ktoś z Twoich przyjaciół? Czy macie ten sam kolor włosów i skóry?

Krok 4: Wspólnie omówcie podobieństwa i różnice pomiędzy Waszymi postaciami. Co mają ze sobą wspólnego? Możesz tworzyć także wizerunek i innych członków rodziny lub nawet zwierząt domowych. To wspaniała zabawa!