Temat Dzień dziecka część V
- Ćwiczenia słuchowe:Kończenie rymowanek.-ma zmarznięty z zimna nosek
Ten malutki ……(Eskimosek)
-nie jadł śliwek ni malinek
Ten mały, czarny…(Murzynek)
– czy widzicie tego skośnookiego chłopczyka?
Ma żółta cerę. To syn pana…(Chińczyka)
-ta dziewczynka to Olka
Ona tak jak i wy..(Polka).
- Dzielenie wyrazów na głoski.
Np. ryby, dom, waga, droga, rower, lampa, sanki.
- Zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości – Taki sam i inny.Dzieci słuchają poleceń rodzica:-Wstań i dotknij, coś lub kogoś, kto ma coś niebieskiego,
-dotknij coś, lub kogoś, kto jest taki jak Ty (chłopiec lub dziewczynka),
-dotknij coś, lub kogoś, kto ma czarny kolor oczu jak Ty itd..
- Proszę o przeczytanie dziecku wiersza Marii Terlikowskiej „Kolorowe koła”Spójrzcie uważnie dookoła,wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.
Ojej, przepraszam, pomyłka
to już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kle, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon
to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?
Też kula (…)
Proszę wspólnie z dziećmi wyjaśnić słowa: gondola, semafor, staroświecka.
Proszę, aby dziecko odpowiedziało na pytania:
– Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
– jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
- .Poznaj siebie: Kim jestem?- Get to know yourself: Who am I?Ludzie na świecie mają różne kształty, rozmiary i kolory. Ta zabawna gra pomaga dzieciom zaakceptować siebie takimi, jakie są oraz docenić różnice pomiędzy ludźmi – to kluczowa wiedza dla ich przyszłych relacji z innymi. W tym ćwiczeniu będziesz pomagać swoim maluchom stworzyć własne wizerunki i rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi osobami za pomocą geometrycznych kształtów.
Do tego zadania potrzebujesz tylko:
– kolorowego kartonu
– nożyczek
– markerów
– a przede wszystkim wyobraźni!Krok 1: Z różnokolorowego kartonu wytnijcie wiele kształtów: kółek, trójkątów, prostokątów i kwadratów różnej wielkości (to zadanie dla dorosłego!). To będą części ciała: kółka mogą posłużyć za głowę i brzuch, a prostokąty jako ręce i nogi. Trójkąty świetnie nadają się na sukienki i kapelusze.
Krok 2: Uzupełnij głowę, dorysowując oczy, nos i usta. Albo wykorzystaj inne figury: małe kółka mogą być oczami i ustami, a małe półkole – uśmiechem (lub smutną miną, jeśli będzie odwrócone). Nazwij każdy z kształtów (np. kwadrat lub trójkąt), zanim go użyjesz.
Krok 3: Zacznij układać z kształtów postać. Nadaj jej imię, np. Kapek. Opisz go. Jest mały czy duży, radosny czy smutny? Czy Kapek wygląda jak Ty czy jak ktoś z Twoich przyjaciół? Czy macie ten sam kolor włosów i skóry?
Krok 4: Wspólnie omówcie podobieństwa i różnice pomiędzy Waszymi postaciami. Co mają ze sobą wspólnego? Możesz tworzyć także wizerunek i innych członków rodziny lub nawet zwierząt domowych. To wspaniała zabawa!