Temat 14 Lato część III

Lato część III

  1. Wprowadzenie miłej atmosfery przez wypowiedzenie krótkiego wierszyka:

    Uśmiech jak słońce do ciebie ślę,

    jeśli mnie lubisz, uśmiechnij się.”

  2. Wiersz „Burza” Jan Paciorek

    Szła przez pola Pani Burza,

    – Co tak panią dzisiaj wkurza?

    – Skąd u Pani tyle złości?

    – Musi Pani mieć przykrości?

    Burza błyska, grzmi i wieje,

    Straszy wszystkich: – Świat zaleję,

    Powywracam wszystkie drzewa,

    Kto się boi – niechaj zwiewa,

    Niebo całe pociemniało,

    Z wichrem wszystko oszalało,

    Drzewa nisko się kłaniają,

    Panią Burzę przepraszają,

    – Niechże Pani już przestanie,

    Robić wszystkim wielkie lanie!

    Burza mruczy, marszczy czoło.

    Oj, nie będzie dziś wesoło

    Niech się kryje, kto gdzie może,

    Bo tu będzie zaraz morze,

    Leje, wyje, gromy ciska,

    Siódme poty z chmur wyciska.

    Aż się wreszcie tak zmęczyła,

    Że się stała całkiem miła.

    Cicho mruczy zawstydzona,

    To jest burza? – to nie ona.

    Cicho wiszą chmury z nieba,

    Będzie słońce – nam zaśpiewa,

    Rozweseli Panią Burzę,

    Burza ze słońcem w jednym chórze?

    Z tego śpiewu tęcza wisi,

    Ależ Pani nam kaprysi!

    Ale koniec – szkoda czasu,

    Słońce świeci – chodź do lasu.

    Zadaj dziecku pytania:

  • O jakim zjawisku atmosferycznym była mowa w wierszu?
  • Co zrobiła Pani Burza?
  • Jakie inne zjawiska jej towarzyszyły?
  • Co się stało, gdy się zmęczyła?
  • Kto przepędził burzę?
  • Czy wiecie, jak powstaje burza?
  1. Burzowy koncert” – zabawy muzyczne

    Zaopatrując się różne instrumenty, takie jak gitara, bębenek, cymbałki, talerze i trójkąt, możecie wspólnie odegrać burzowy koncert – od mżawki, po deszcz, ulewę i burzę. A jeśli brak wam instrumentów, wykorzystajcie przedmioty codziennego użytku – pokrywki, garnki, szklanki w różnym stopniu wypełnione wodą.

  2. Jak powstaje burza? – eksperymenty

    Na szklance rodzic umieszcza kawałek blaszki np. denko od puszki, nadmuchuje balon i energicznie pociera go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładzie balon na blaszce i zbliża do niej palec. Pyta się dziecka , co się stało? W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). Spytaj dziecko czy zna jakieś zjawisko, charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry?

  3. Letnia burza – pokazywanki.

    Dzieci siedzą przy stole.

    Rodzic: ” W piękny letni dzień gdy wiele dzieci było na spacerze, nagle słońce schowało się za chmurami i nadciągnęła burza”. Dzieci palcami obu rąk „wędrują” po stole.

    Rodzic: „Wszyscy próbują się schować”. Dzieci opierają o krawędź stołu same końce palców.

    Rodzic: ” Zaczyna już kropić deszcz”. Dzieci jednym palcem pukają lekko w blat stołu.

    Rodzic: „A potem spadają pierwsze duże krople deszczu”. Uczestnicy pukają na przemian dwoma palcami w blat.

    Rodzic: „Deszcz pada i pada i pada”. Dzieci bębnią wszystkimi palcami po stole.

    Rodzic: „Deszcz pada coraz bardziej rzęsiście. W końcu leje jak z cebra”. Dzieci wykonują gest zacierania rąk.

    Rodzic: „Nagle zaczyna padać grad, mimo, że jest środek lata”. Dzieci pukają kostkami palców o lat stołu.

    Rodzic: ” Na niebie pojawiają się błyskawice”. Dzieci szybko – jak błyskawica- wyrzucają ręce do góry.

    Rodzic: „Słychać donośne grzmoty”. Dzieci biją pięściami w stół.

    Rodzic: ” Stopniowo burza cichnie”. Uczestnicy uderzają powierzchnią dłoni o krawędź stołu.

    Rodzic: „Nadarza się okazją, aby prędko pobiec do domu”. Dzieci przebiegają palcami szybko po blacie stołu i chowają ręce pod jego krawędzią.

    Rodzic: „Chmury przerzedzają się na niebie, zza nich wygląda słońce. Wszyscy się cieszą!”. Dzieci rysują w powietrzu słońce i klaszczą.

  4. Let’s Make Some Lemonade ttps://www.youtube.com/watch?v=LhxrBYOZQiU

    Now you can make some lemonade (możesz przygotować własną lemoniadę). You need (potrzebujesz):

    lemons- / lemyns/- cytryny

    water- / łoter/- woda

    ice- / ajs/- lód

    sugar- / szugar/- cukier