Temat 3. Wiosna w ogrodzie III

TEMAT: WIOSNA W OGRODZIE III

1. Piosenka „Bartoszek”

 

1 .Bartoszku, Bartoszku, co robisz w ogrodzie?,

co robisz w ogrodzie?x2

A podlewam sobie grządki

o porannym chłodzie. X2

 

2. Bartoszku, Bartoszku kto grzędy zielenił?,

kto grzędy zielenił? X2

Ciepły deszczyk rano padał,

tęcza nam się mienił! X2

 

3. Bartoszku, Bartoszku kto rozwijał kwiaty?,

kto rozwijał kwiaty? x2

A to znowu przyszła wiosna strojna w barwne szaty! x2

Hej, wiosno, wiosenko czary rzucasz wszędzie!

czary rzucasz wszędzie!

Rozwinęłaś piękne kwiaty na Bartoszka grzędzie.

https://www.youtube.com/watch?v=VvFEQ_i2JuI

2 Zabawa naśladowcza „Jesteśmy ogrodnikami”

Dzieci naśladują ruchem czynności wykonywane przez ogrodnika (kopią ziemię, grabią, sieją nasiona, podlewają itp.).

3. Zabawa „Kwiaty rosną”

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło: „kwiaty rosną” – dzieci powoli prostują tułów. Na hasło: „kwiaty wyciągają się do słońca” – wyciągają ręce w górę, jak najwyżej. Na hasło: „kwiaty więdną” – dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.

4.Zielony ogródek – zabawa badawcza

Dzieci mogą obserwować kolejne etapy wzrostu roślin oraz poczuć się, jak mama i taka. W końcu, które dziecko nie lubi naśladować swoich rodziców lub dziadków? Uprawianie ogródka to przecież bardzo wdzięczne zajęcie!

Młodsze dzieci na początek możemy zaopatrzyć w jednorazowe kubeczki, grube jednokolorowe serwetki, ziarna fasoli oraz spryskiwacz z wodą (np. zabawkowa konewka)

Starszym dzieciom wręczamy dużą formę do pieczenia, ziemię doniczkową, różne nasiona (rzodkiewki, sałaty, rzeżuchy), wykałaczki, małe karteczki i kredki.

Młodsze dzieci wkładają nasiona fasolki pomiędzy ścianki kubeczków a grube serwetki, nawilżają dobrze swój mały ogródek oraz pozostawiają kubeczki na parapecie. Maluchy powinny pamiętać o codziennym doglądaniu ogródka tak, aby serwetki były wilgotne. Z czasem wykiełkują im małe roślinki.

Starsze dzieci wypełniają formę do pieczenia ziemią do kwiatów. Wyznaczają wykałaczkami grządki i w każdej wysiewają inne nasiona. Na małych karteczkach rysują kolejno symbole oznaczające daną roślinkę, przyklejają karteczki do wykałaczek i oznaczają swoje grządki

5. Wiersz J. Brzechwa „Prima Aprilis”

Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
Kokoszce wyrósł wielbłądzi garb,
W niebie fruwała krowa stuletnia,
A na topoli świergotał karp.

Żyrafa miała króciutką szyję,
Lwią grzywą groźnie potrząsał paw,
Wilk do jagnięcia wołał: „Niech żyje!”,
A zając przebył ocean wpław.

Tygrys przed myszą uciekał z trwogi,
Wieloryb słonia ciągnął za czub,
Kotu wyrosły jelenie rogi,
A baranowi – bociani dziób.

Niedźwiedź miał ptasie skrzydła po bokach,
Krokodyl stłukł się i krzyknął: „Brzdęk!”
„Prima aprilis!” – wołała foka,
A hipopotam ze śmiechu pękł.

6. Zabawy i ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny

– odtwarzanie przez dzieci podanego rytmu przy pomocy wyklaskiwania, wytupywania, wystukiwania

– wyróżnianie wyrazów w zdaniu, przeliczanie ile jest wyrazów w zadaniu ( tyle podskoków ile słyszymy wyrazów lub ułożenie tylu klocków itp.)

– wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania( jedna sylaba – jedno klaśnięcie), przeliczanie sylab w wyrazie i np. tyle podskoków, przysiadów ile jest sylab

– zabawa w kończenie wyrazów – podajemy dziecku pierwszą sylabę, np. ko- a dziecko dodaje – ło ( powstaje koło).Można przy tym rzucać piłką.

– łańcuch sylabowy: dziecko wypowiada dwusylabowy wyraz ,dzieli go na sylaby, druga sylaba staje się początkiem nowego wyrazu, np. wa- ta, ta- ma, ma- ja

– wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku ( można użyć obrazków, spośród których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się na daną głoskę)

– rysowanie przedmiotów zaczynających się na daną głoskę

– wymyślanie ciągu wyrazów na daną głoskę np. wszyscy wymyślają wyrazy na głoskę k

– wyszukiwanie wyrazu, który zaczyna się na ostatnią głoskę poprzedniego wyrazu ( mąka- Adam –most –tygrys- samochód –dom itd.)

UWAGA!

Podczas tego rodzaju zabaw bardzo wazne jest aby wymawiać głoski w izolacji, czyli mówimy głoski krótko ,,r’’ nie ,,ry’’, ,,s’’ nie ,,sy’’ ,,m’’ nie,,my’’itd.