Temat 5 Praca rolnika część III

TEMAT: Praca rolnika część III

1. „Kolory pór roku” – nauka rymowanki.

Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.
Rodzic zadaje pytanie:

Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały?

 

2. „Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna

Związana z pracą rolnika w każdej z pór roku. Na środku dywanu leżą 4 kartki, każda w innym kolorze (zielony, żółty, czerwony, biały).

-Dziecko podchodzi do czerwonej kartki – jest rolnikiem, mówi: jesień. Rodzic czyta tekst dotyczący jesieni na wsi, dziecko w dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst.

Dni robią się coraz krótsze i należy się spieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże.

-Dziecko ustawia się przy białej kartce i mówi: zima. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst.

Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem.

-Dziecko ustawia się przy zielonej kartce i mówi: wiosna. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst.

Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta.

-Dziecko ustawia się przy żółtej kartce i mówi: lato. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst.

Lato na wsi to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze.

3. „Jarzynowy wóz” – piosenka

Ref.: Jechał, jechał wóz, Dzieci kręcą kółka dłońmi z boku ciała.

smaczne rzeczy wiózł, Masują brzuch ruchem okrężnym.

tur, tur, tur, turkotał, Dzieci kręcą obiema rękami z boku ciała.

smaczne rzeczy wiózł. Masują brzuch ruchem okrężnym.

Tu marchew czerwona, Rysują w powietrzu podłużny kształt.

kapusta zielona, Rysują w powietrzu koło.

rzodkiewek różowe kuleczki, Zaciskają pięści i wyciągają je do przodu.

w słonecznym kolorze słonecznik. Rysują w powietrzu bardzo duże koło.

Ref.: Jechał, jechał wóz… jw.

Tu strączki fasoli Poruszają dłońmi opuszczonymi wzdłuż ciała.

i bobu do woli, Poruszają naprzemiennie rękami w kierunku ust.

szpinaku zielona tam fura, Układają dłonie na kształt stożka.

i burak pąsowy jak burak. Zaglądają do złożonych w muszelkę dłoni.

Ref.: Jechał, jechał wóz… jw.

https://youtu.be/Ka2aezmtr90 link do piosenki” Jarzynowy wóz”

4. Słuchanie wierszyka „Dzień na wsi” Dominiki Niemiec

Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie…

Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie.

Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta,

o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.

Dać jeść i pić bez wyjątku wszystkim w całym obrządku.

Owce wypuścić na hale, to dla nich miejsce wspaniałe.

Już słychać radosne beczenie, chrumkanie,

to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie.

Konie są w stajni bardzo szczęśliwe,

gdy im porządnie rozczeszę grzywę,

gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję,

parskają głośno, mówiąc „dziękuję”.

W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.

Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.

Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,

sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: O jakim miejscu była mowa w wierszu? O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie? Jak trzeba zadbać o zwierzęta? Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta? Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? Czy chcielibyście kiedyś pojechać na wieś i opiekować się zwierzętami? W czym moglibyście pomóc gospodarzowi na wsi?


5. Język angielski

The Farmer in the Dell

https://supersimple.com/song/farmer-in-the-dell/

słówko

wymowa

tłumaczenie

farmer /famer/ rolnik
milk / mylk/ doić
cow / kał/ krowa
feed / fid/ karmić
pig / pyg/ świnia
gather / gader/ zbierać
egg / eg/ki jajka
plant / plant/ sadzić
seed / sid/ nasionko
pick / pyk/ zrywać
corn / korn/ kukurydza

 

6. Kolorowanki, karty pracy.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIEJSKA-ZAGRODA-KARTY-PRACY.pdffbclid=IwAR1WVe7URBilmgao1YwhzdcnhqxSMntn56jFP6xyQToZS8cweSHrWLmRjqo

https://drive.google.com/file/d/1pt_ZFb7KvL_1xVMH0rKbBGJZpTOPxm1x/view?fbclid=IwAR0vXZQjTftcmVDKaPi85LCL1JDz361D_Z5aH6ZWPuvQDyTH1OKc4i_-W5Q

 

https://drive.google.com/file/d/1jrLrxlnTRHZyabsuxXPwT3qB7WaYyOiH/view?fbclid=IwAR1VXq5a4OdZL_z2kDWdijouxfUbl6FNzL9LFk_Y89dPXg83nBkhlL90hiQ

 

7. Masażyk relaksacyjny.

dzieci wykonują go rodzicom, rodzice dzieciom

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)