Temat 6 Dbamy o naszą planetę część V

TEMAT: Dbamy o naszą planetę V

1. Poranna gimnastyka „Paluszek”.

Paluszek zginam, paluszek prostuję, paluszkiem ucho wskazuję.

Paluszek zginam, paluszek prostuję, paluszkiem oko wskazuję.

Paluszek zginam, paluszek prostuję, paluszkiem nosek wskazuję.

Następnie rodzic odpowiednio dodaje usta, policzek, czoło, brwi itp.

2. Zabawa ruchowa „Malarz

Dziecko stoi przed rodzicem – może mieć zasłonięte oczy i zaczyna się zabawa.

Malarz: stuk, puk

Rodzic: kto tam?

Malarz: malarz

Rodzic: czego potrzebujesz?

Malarz: farby

Rodzic: jakiego koloru?

Malarz: zielonego

Rodzic: to go poszukaj.

Malarz szuka wymienionego koloru ,np. w pomieszczeniu, w którym się bawicie, szuka owoc, warzywa, przedmiotu itd.

3. Zabawa ruchowa „Przejście przez rzekę”

Naklejcie z rodzicem na dywanie dwa pasy taśmy, które będą oznaczały rzekę.

W środku rzeki porozkładajcie nierównomiernie kawałki gazety

(od jednej linii brzegu do drugiej), które będą oznaczały kamienie. Dzieci skaczą z jednego kamienia na drugi (skacząc z jednej nogi na drugą), tak by nie spaść do „wody”.

4. Wiersz „Jak dbać o Ziemię?” Karolina Gawlik

Chcesz o Ziemię dbać praktycznie?

Rób to więc ekologicznie.

Zawsze kran dokręcaj szczelnie,

niech nie kapie – to oszczędniej.

Gdy wychodzisz, to gaś światło,

zapamiętać bardzo łatwo.

Przestań jeździć samochodem,

gdy chcesz zadbać o przyrodę.

I pamiętaj – sortuj śmieci,

bo to mogą nawet dzieci.

Metal, plastik, szkło i papier,

niech dorosły też rozdziela

do każdego kontenera.

Gdy ktoś zada ci pytanie,

co mu głowę ciągle łamie:

Jak o Ziemię dbać praktycznie?”

Powiedz wprost: „EKOLOGICZNIE!”.


5. Wiersz „Chora rzeka” J. Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…….

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

Drzewo uschło…..

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka

nie rzeka

tylko czeka, czeka, czeka …..

https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y

Rozmowa na temat treści wiersza, próby udzielanie odpowiedzi na pytania: Co się śniło kotkowi? Jak wyglądał świat w wierszu?

Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była chora?

Czy wodę można uzdrowić? Co może zatruć rzekę?

(mycie samochodów, kąpanie psów, wyrzucanie śmieci do wody, odprowadzanie ścieków, wylewanie nieczystości

– Czy życie w brudnej, zanieczyszczonej wodzie jest możliwe?

6. Zabawa badawcza

Czysta rzeka, brudna rzeka”…

– zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.

 

Staniemy się małymi naukowcami, badaczami odkrywającymi niezwykłe rzeczy. Wspólnie z rodzicem wykonamy eksperyment z wodą i dowiemy się co może zagrażać naszym rzekom, jeziorom i jak temu zapobiec.

 

DOŚWIADCZENIE!

Na środku postawmy sobie pojemniki z czystą, przeźroczystą wodą. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości. Dzieci wsypują lub wlewają do wody substancje może to być: (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, żwir, farba, bibuła, papiery po cukierkach). Obserwują co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski. Następnie rodzic wkłada do pojemników roślinę np.; (liście kapusty pekińskiej). Dzieci mogą przez najbliższy dzień obserwować co stanie się z rośliną pod wpływem działania szkodliwych substancji.

 

WNIOSEK:

Nawet bardzo mała ilość wsypanych detergentów, wylanych substancji, wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona. Zanieczyszczenia bardzo szybko rozprzestrzeniają się po całej powierzchni i zatruwają życie mieszkańcom wód.

7. Zadania dla przyjaciół Ziemi

Zadanie 1.
Jeśli masz możliwość skorzystania z ogrodu, wsiądź na rower i zrób na nim 4 kółka wokół całego terenu.
Jeśli masz w domu hulajnogę, objedź na niej wszystkie pomieszczenia w mieszkaniu.

Zadanie 2.
Sprawdź, czy w mieszkaniu nie ma żadnych nieposprzątanych śmieci.
W razie czego, zbierz i wyrzuć je do kosza.
Pamiętaj o odpowiedniej segregacji.

Zadanie 3.
Udaj się do kuchni i do łazienki. Sprawdź, czy krany są dokładnie zakręcone.
Zobacz także, czy w ubikacji nie wylewa się niepotrzebnie woda.


Zadanie 4.
Sprawdź we wszystkich pomieszczeniach Waszego mieszkania, czy jest wyłączone światło.
Od dziś pilnuj, żeby w Waszych domach nie paliło się ono niepotrzebnie.
Zerknij też od czasu do czasu, czy do kontaktu nie jest podłączona ładowarka,
która akurat nie ładuje telefonu. Zwróć uwagę rodzicom, jeśli to zauważysz.

Zadanie 5.
Jak tam Wasze roślinki, które posadziliście wcześniej?
Może najwyższy czas przesadzić je do ogródka lub do większej doniczki?
Pamiętaj, by podczas spacerów nie deptać trawników i nie zrywać kwiatków.
To dzięki nim jestem taka piękna i kolorowa.

8. Praca plastyczna

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.gamazbik.com%2Fpost%2Fdomowa-plastyka-sensoryczna-ecoplastyka-recykling-produkt%25C3%25B3w-sypkich%3Ffbclid%3DIwAR26wwTejuUwrj5nH5bYEshlyzMwj6uTq60GiAb66iMbShEpA7-Q0nkXrTs&h=AT0bJAJ2LzxMq9OK8QoeQ876XgbM3ckljcaDKGUSf7195tp5BrJQ3NIE2RvURrZPjV_LWVdkjdhX-Dv-GymqMmqHjqva94Wr_dHAJYEL1lTGWBTQotAvu9qCP3aIS-6VTZYbsA

9. Karty pracy