Temat 8 Tajemnice książek część III

TEMAT: Tajemnice książek III

1. Powitanka „Raz, dwa, trzy”

Dzieci wykonują gesty wymienione w rymowance:

Na powitanie niech każdy wstanie,

niech każdy wstanie – raz, dwa, trzy.

A po ukłonie zaklaszcze w dłonie,

zaklaszcze w dłonie – raz, dwa, trzy.

2. Ćwiczenie logopedyczne „Książki”

Przekładanie kartek w książce”- przesuwanie czubka języka od jednego kącika ust do drugiego- od prawej do lewej strony.

Huśtamy książkę”- dzieci leżą na plecach kładąc książki na klatce piersiowej. Podczas wdechu książka wyraźnie unosi się do góry, podczas wydechu opada (dzieci wciągają i wypuszczają powietrze nosem przy zamkniętych ustach)

3. Piosenka „Lubimy bajki”

https://www.youtube.com/watch?v=L2PQj85PYDY

Oj rety, rety, co tu się dzieje,

wszędzie są wróżki i czarodzieje.

To nie do wiary, ja chyba śnię,

wszystko, co zechcę, to spełnia się!

Ref.: No, bo my lubimy bajki,

wtedy, kiedy jest nam źle.

My lubimy takie bajki,

które dobrze kończą się.

2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,

oto księżniczka tańcuje z księciem.

Wróżka Kopciuszka stroi na bal,

tylko macochy trochę mi żal.

Ref.: No, bo my lubimy bajki…

3. Abrakadabra, hokus-marokus,

w czarach jest siła i mnóstwo pokus.

Dla czarodzieja przestroga ta,

aby nie zbudził śpiącego zła.

Ref.: No, bo my lubimy bajki… (×2)

4. Bajkowa muzyka” – improwizacja ruchowa przy muzyce.

Dziecko improwizuje ruchem bajkowego bohatera inspirowane muzyką.

Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, gdy muzyka wycisza się „zamieniają” się w postać z bajki, demonstrując to ruchem:

– Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka

– Wilk skrada się na palcach przez las

– Baba Jaga lata na miotle

– Kot w butach

– krasnoludki płaczą nad Śnieżką

– Książe jedzie na koniu

– Kopciuszek tańczy na balu

5. Wiersz „Kłopoty w bibliotece” Marcina Przewoźniaka

Książkom w pewnej bibliotece
nudziło się tak dalece,
że ni z tego, ni z owego
zaczęły grać w chowanego.

Calineczka” się schowała
za ogromny Atlas ryb.
Szukał krasnal Hałabała,
gdzie się przed nim Plastuś skrył?
Tak się wszystkie wymieszały,
że ta pani w bluzce w prążki
chodzi tutaj już dzień cały,
nie znajdując żadnej książki.

Rozmowa na temat wiersza:
Co zaczęły robić książki w bibliotece?
Gdzie schowała się Calineczka?
Kogo szukał krasnal Hałabała?;
Dlaczego pani, która była w bibliotece, nie mogła znaleźć książki, którą chciała wypożyczyć?

 

6. „Pisanie książki” – zabawa relaksacyjna.

Dobieramy się parami. Dziecko leży na brzuchu z rękami pod brodą. Rodzic siedzi na piętach obok leżącego. Mówimy wierszyk, i wykonujemy na plecach dziecka umówione ruchy i gesty.
Napiszę dla ciebie książeczkę Joanna Wasilewska

Napiszę dla ciebie książeczkę. Rozłożę karteczkę (Ruchy wygładzające dłońmi po całych plecach). napiszę zdanie (Rysowanie pętelek)
i postawię kropeczkę (
Lekkie stuknięcie palcem.)
Książka będzie o kotku, co siedział sobie na płotku (
Rysowanie długich linii całą dłonią).
O piesku co gonił motyle(
Przebieranie opuszkami palców obu dłoni od dołu do góry)
a potem usiadł na chwilę (
Całe dłonie przyciśnięte do pleców).
O rybkach co w strumieniu migały wśród kamieni (
Wykonywanie falistych ruchów grzbietem dłoni)
I jeszcze o słońcu (
Dłoń leży na plecach, aż poczuje ciepło.)
i burzy (
Delikatne oklepywanie całych pleców)
i o błocie w kałuży(
Ugniatanie całymi dłońmi)
Na koniec wygładzam karteczkę (
Ruchy wygładzające)
opowiedzieć ci jeszcze troszeczkę.

7. Karty pracy

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fterapiarekipomysly.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FDzie%25C5%2584-Ksi%25C4%2585%25C5%25BCki.pdf%3Ffbclid%3DIwAR06-wbFyxS-XwGsb2h6p4cko53qpd8oYdgPS-IsRsiojykiU4LgltW_DtA&h=AT2dMel8RvUIExDiJm0iS45XIAKcxJxueZ9tX3NOPRxKbEhPAqP-hwzxTbK0WlOetcawRO6OjFk2x9XeaezQUvPFKadglnS66Tetr4qubgVetWNSyPn1ZXscJpJz–Sxh6RJkQ