TEMAT: W krainie muzyki II
1. „Perkusja” – zabawy rytmiczne przy muzyce.
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym (plecy proste, ręce na kolanach). Przy muzyce szybkiej i bardzo rytmicznej wystukują rytmy:
-
klaszcząc w ręce,
-
uderzając rytmicznie w kolana,
-
uderzając rytmicznie dłońmi o podłogę.
Wykonują po dwa razy te same czynności, następnie można spróbować cztery razy itd.
2. Zabawy z gazetą
Do muzyki współczesnej dzieci wykonują polecenia rodzica.
– spacerują z gazetami, wachlując się- wieje lekki wiatr
– zwijają gazety i uderzają się po całym ciele- wieje mocny wiatr
– rozkładają gazety na podłodze uderzają palcami – pada deszcz
– rozrywają gazet – jest burza
– zbierają kawałki robią z nich kule – przyroda się uspokaja
3. Opowiadanie „Koncert” Agnieszki Frączek
W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! –– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!
Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…
Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.
Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania:
– Czy był to taki koncert, jak na ilustracji?(opiekun prezentuje ilustrację z KP4.16b)
– Czym się różnią te dwa koncerty?
– Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem?
– Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu?
– Do czego chłopiec porównywał waltornię?
– Jaki instrument przypominał mu węża?
– Czy tobie jakieś instrumenty coś przypominają?
4. „Echo na instrumentach”
Przygotujmy sobie wcześniej instrument dowolny jaki mamy w domu, lub naczynie kuchenne które wydają ciekawe dźwięki. Następnie ukryjmy to wszystko w kartonie lub worku. Wówczas zapraszamy dziecko do pokoju i zaczyna się zabawa.
Dzieci siadają tyłem do rodzica, rodzic stuka prosty rytm, a dziecko stara się odgadnąć na czym mama gra i odtworzyć rytm.
5. Karty pracy
6. Język angielski
I Am The Music Man | Children’s Nursery Rhyme With Lyrics | English Nursery Rhymes
https://www.youtube.com/watch?v=at4CYbW9OgE
music- / mjusik/- muzyka
can- /ken/- potrafić
play-/ plej/- grać
piano- / pjano/- pianino
trombone- / tromboun/- puzon
bigbass drum- / bigbejs dram/ – będen basowy
triangle- / trajangyl/- trójkąt